top of page
  • תמונת הסופר/תטלי בר

טרנד הצילום העילי Flatlay

סגנון הצילום האהוב עליי הוא צילום Flatlay מאוד יכול להיות שהשם לא מוכר לכם, אבל אין לי בכלל ספק שנתקלתם בו! מדובר בטרנד שכבש את האינסטגרם, הפייסבוק, הפינטרסט וכל הרשתות החברתיות!

צילום: talibarstudio

סגנון הצילום הזה מאפשר דרך האלמנטים שבו להעביר סיפור עם משמעות בצורה סופר אלגנטית, לא מתאמצת ועם המון שיק וסטייל. אל תתבלבלו מדובר בסגנון צילום מאוד מוקפד ולא ספונטני בו האלמנטים המופיעים בפריים שוכבים באופן שטוח (Flat) והצילום הוא צילום עילי המתבצע ממש מלמעלה (overhead shot) בזווית של 90 מעלות.

צילום: talibarstudio

לפני שאתם רצים ליישם את סגנון הצילום הזה, לא כדאי קודם ללמוד על קצה המזלג איך לצלם בסמארטפון? המלצה רותחת! קראו את הפוסט הקודם שלי לענייני צילום - הדרך ליצירת הפריים המושלם, ממש כאן.

צילום: talibarstudio

גם כאן, אני חייבת לצנן את האווירה ולומר - הדרך לפריים Flatlay ארווווווכה, אבל הנה כמה טיפים שיעזרו לכם ויקפיצו את רמת הצילום שלכם בכמה מדרגות לעבר פאר היצירה - 1. תאורה ללא ספק אחד הדברים המשמעותיים ביותר בצילום, כתבתי על כך בפוסט הקודם ולכן כאן אתן את הנקודות החשובות ביותר. אין תחליף לתאורה טבעית של אור יום! תאורה זו מאפשרת צילום טבעי, עדין ורך. התנאים האופטימליים לצילום מתקיימים כאשר אתם בתאורה טבעית, בצל מלא וליד חלון. שימו לב, דווקא בסגנון הצילום הזה התאורה הטבעית חשובה אף יותר מבסגנונות אחרים מאחר וכל תאורה אחרת תיצור צללים בצילום המקנים תחושה מלאכותית, חובבנית וכזו שאינה תואמת את הסגנון. אין לכם את הפנאי לצלם בתאורה טבעית? מתפנים לכך רק אחרי שעות השקיעה ובסופשבוע בבקרים אתם עמוסים? צלמו בתאורה המגיעה מן הצד, הימנעו מתאורה המגיעה מהתקרה וגורמת לצללים כבדים בצילום. 2. בחירת קונספט ואלמנטים מטרת העל של סגנון הצילום היא לספר סיפור באמצעות תמונה אחת בלבד, עושים זאת ע"י בחירת הקונספט והאלמנטים. קחו לדוגמה את התמונה הבאה שצילמתי ממש כמה שעות לפני הטיסה ללונדון בייבי!

צילום: talibarstudio

הקונספט - טיסה ללונדון. וצריך רגע להבין משהו, מילדות חלמתי להגיע ללונדון בזמן הכריסמס, כנראה שככה זה כשאת ילידת חודש דצמבר... האלמנטים - קשורים כמובן לטיסה, ללונדון ואפילו לכריסמס. דרכון, ארנק לכסף קטן, מצלמה, מפה, מפצח אגוזים (יש בהמונים בלונדון), פס תאורת לד, סרטי סאטן בצבעי הדגל ועוד. הקשר בין הקונספט לאלמנטים והאלמנטים בינם לבין עצמם חשוב, על מנת שהסיפור יעבור באופן מיידי לצופה בתמונה. והנה כמה קונספטים נוספים - מוצרים נייר, ניהול זמן, פורים, איפור, קיץ, חורף. איך יודעים שבחירת הקונספט שלנו טובה? כשהקונספט פשוט קופץ לנו לראש מהצילום עצמו, באופן אסוציאטיבי, ללא כל מחשבה. תודו שגם אם לא הייתי מציינת את הקונספטים, לגמרי הייתם מבינים את זה בעצמכם...

3. פלטת צבעים אחרי שבחרתם את הקונספט והאלמנטים, חשוב לבחור גם את פלטת הצבעים המדויקת עבור הצילום. לצבעים יש כמובן תפקיד, עליהם להתאים זה לזה, ליצור אחידות בין כל האלמנטים ולשרת את הסיפור אותו אתם רוצים לספר. למה כוונה? יהיו פעמים שהקונספט בעצמו יכתיב את הצבעוניות, אתן שוב את הדוגמה של לונדון. צבעי הדגל. כחול-אדום-לבן. יהיו קונספטים בהם יהיה צורך לבחור את הצבעוניות , זו שתהיה הכי מדויקת. יש לבחור בחכמה. ככל שתהיו יותר מדויקים כך הרעיונות יציפו אתכם, הכל יהפוך להיות הרבה יותר פשוט, מחודד ומדויק לעשייה.

צילום: rosanbelle

4. רקעי צילום לאחר שבחרתם את הקונספט, האלמנטים ופלטת הצבעים, בהחלט הגיע הזמן לבחור דבר לא פחות חשוב - רקע צילום!!! זה שייתן את הטון לכל הפריים. לרוב הרקע המתאים לסגנון הצילום הזה יהיה רקע בהיר ובפרט לבן, על מנת שכל האלמנטים יבלטו החוצה, אך אין זה אומר שזהו הרקע היחיד. בשלושת התמונות הבאות תוכלו לראות פלטת צבעים עשירה, עם צבעוניות של כל גווני הקשת ולמרות שהבחירה המובנת מאליה הייתה רקע לבן, לא זו הייתה הבחירה בפועל, האם זה פגע בפריים? ממש לא! תוכלו לערוך בעצמכם השוואה בין התמונה האמצעית שצולמה על רקע לבן לשתיים האחרות שצולמו על רקעים שונים - ראו בעצמכם...

צילום משמאל לימין: efrat_de_botton, flatlay_white, angela_sikiric

תוכלו להביט שוב בתמונה של לונדון ולגלות שאומנם הרקע לבן, אך יש לו טקסטורה של בד. ואתם צודקים! * גילוי נאות, התמונה אכן צולמה על שמיכה ולא על רקע צילום. מי אמר שרקעים לא יכולים להיות דברים שיש לנו בבית? תפתחו את הראש, מאוד יכול להיות שהבלטה שעליה אתם עומדים או הדק במרפסת שלכם מתאים בול. עוד נקודה חשובה הקפידו שהרקע יהיה ישר, ללא בליטות על מנת שכל האלמנטים יוכלו לשכב עליו בנוחות ולא יזוזו במהלך הצילום. 5. תשומת לב לפרטים הקטנים כן, אני אגיד את הקלישאה הידועה, אלוהים נמצאת בפרטים הקטנים (אצלי בראש היא אישה!) אז מה זה אומר? זה אומר שכל האלמנטים שבחרתם צריכים להיות מתוקתקים. אם בחרתם בכלים כדאי שהצלחת לא תהיה עם סדקים, הבלונים שיהיו מנופחים היטב, והארטיק? וודאו שאתם מצלמים לפני שמישהו ליקק שם למעלה את הקצפת, רק אומרת...

צילום: flatlay_white

6. קומפוזיציה ללא ספק המרכיב המשמעותי בדרך לפריים המושלם בFlatlay, קומפוזיציה. מהי קומפוזיציה? תוצר היחסים בין אלמנט לבין מסגרת היצירה האמנותית, ובין האלמנטים השונים בתוך היצירה. ועכשיו בעברית :) בניית התמונה. זה השלב בו מחליטים מה ייכנס לפריים ומה יישאר מחוצה לו ובאיזה סידור!!! סידור האלמנטים יהיה הגורם המכריע כאן, לרוב מדובר בשלב של ניסוי וטעייה. בשלב הזה השאירו את הפחד במקום אחר, זה הזמן להתפרע, לנסות, להזיז ולשנות. לא כל מה שייראה לנו טוב בעין, ייראה כך מבעד לעדשה, לכן תציצו מדי פעם לוודא שאתם בכיוון הנכון. ישנן 2 קומפוזיציות שהן השכיחות ביותר האחת קומפוזיציה ישרה. בקומפוזיציה הזו כל האלמנטים מונחים ישר, בגובה זהה. יש לדייק עד כדי כאב, כלומר ממש למתוח קו עם סרגל או סרט ולדאוג שכל האלמנטים מגיעים לאותו הקו בדיוק. אין לי כוונה לעכב אתכם, אבל אם לא תעשו זאת תגלו שמהעדשה לא תוכלו להסתיר דבר...

צילום: flatlays

וקצת מהעולם שלי של יצירה בנייר קומפוזיציות ישרות, המציגות את חומרי הגלם איתם אני עובדת בסטודיו :)

צילום: talibarstudio

הקומפוזיציה השנייה היא קומפוזיציה אמורפית. בקומפוזיציה הזו האלמנטים מונחים באופן אמורפי (ללא סדר כלשהו) על גבי רקע הצילום, חלקם מטפסים זה על זה כך שלא ניתן לראות את האלמנטים בשלמותם, לרוב האלמנטים הנמצאים בקצוות הפריים נחתכים ע"י העדשה באופן מכוון וזאת על מנת לשמר את האפקט הלא מדויק גם באופן הצילום עצמו.

צילום משמאל לימין: flatlay_white, veter.s.severa, flatlay_white

והנה עוד קצת דוגמאות לקומפוזיציות אמורפיות שצילמתי מהבלגן היפייפה שקורה אצלי בסטודיו :)

צילום: talibarstudio

זה הזמן לזרום. לצלם כמה פריימים. לחפש את הקומפוזיציה המושלמת לוקח זמן. שימו לב ל3 התמונות הבאות, אותם מוצרים בקומפוזיציות שונות, אתם תחליטו איזו הכי טובה...

צילום: wineforbrunch

7. צילום עכשיו שהכל כבר מושלם וכל ההחלטות נלקחו, הגיע הזמן לצילום. יש לצלם מזווית של 90 מעלות ממעל האלמנטים, יש לכך מספר שמות Bird eye (מעוף הציפור) או Overhead (מעל הראש). בהנחה שעבדתם על שולחן ואתם 1.58 כמוני כנראה שיהיה לכם מאוד קשה לצלם, נצלו את יתרון הגובה המלאכותי תפסו כיסא, טפסו עליו וצלמו, או שתוכלו להיעזר בחצובה.

צילום: talibarstudio

שמחתי לחלוק אתכם את הידע שאספתי במהלך השנים האחרונות, מקווה שמעתה תוכלו לצלם את היצירות והתוצרים שלכם טוב יותר ולשביעות רצונכם. קדימה, הגיע שלב היישום - בהצלחה! אז... מה אפשר לצלם באמצעות הסמארטפון בסגנון Flatlay? עולם ומלואו! כל התמונות מטה צולמו בסטודיו שלי בעזרת מצלמת הסמארטפון בלבד, עשיתי לכם חשק לרוץ לצלם? מצוין!

צילום: talibarstudio

חושבים שצילמתם את הFlatlay המושלם? הפוסט הזה היווה לכם בהשראה? תייגו אותנו שנוכל להשוויץ ביכולות שלכם ברשתות החברתיות של הסטודיו! עמוד הפייסבוק - Tali Bar Studio חשבון האינסטגרם - Talibarstudio לא נתתי לכם מספיק השראה? מזמינה אתכם להיכנס לאינסטגרם להאשטאג Flatlay# מבטיחה לכם שתמצאו שם הכל מהכל. זמן להיפרד עד הפוסט הבא... טלי בר.

503 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Tali_Clear_Logo_Dark_PNG.png

מוצרי נייר בעבודת יד ובעיצוב אישי

bottom of page